Title:
The paradox of democratic equality: on the modified teacher role in post-war Sweden
Author:
Tomas Wedin: Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg, Sweden
DOI:
10.3384/confero.2001-4562.171130
Read article:
Full article (pdf)
Year:
2017
Volume:
5
Issue:
1
Pages:
193-241
No. of pages:
49
Publication type:
Article
Published:
2017-12-14


Albäck Öberg, Shirin, Thomas Bull, Ylva Hasselberg, and Niklas Stenlås. ”Professions under siege”. Statsvetenskaplig tidskrift 188.1 (2016): 93-126.

Althusser, Louis. ’Idéologie et appareils idéologiques d’État’, Pensée nr. 151.3 (1970): 67-125.

Andersson, Jenny, and Kjell Östberg. Nordstedts Sveriges historia 1965-2012. Stockholm: Nordstedts, 2013.

Antman, Peter, Göran Greider, and Tomas Lappalainen, eds. Systemskifte: fyra folkhemsdebatter. Stockholm Carlsson, 1993.

Arendt, Hannah. Between Past and Future. New York: Penguin Books, 2006.

Arendt, Hannah. Människans villkor. Göteborg: Daidalos, 1997.

Arendt, Hannah. Responsibility and judgement, New York, Schocken Books, 2005.

Arendt, Hannah. “Thinking and Moral Considerations: A Lecture”. Social Research 38.3 (1971): 417-446.

Baggesen Klitgaard, Michael. “Do Welfare State Regimes Determine Public Sector Reforms? Choice Reforms in American, Swedish and German Schools’. Scandinavian Political Studies 30.4 (2007): 444-468.

Bergdahl, Lovisa, and Elisabeth Langmann. “‘Where are You?’ Giving Voice to the Teacher by Reclaiming the Private/Public Distinction”. Journal of Philosophy of Education, 51.2 (2017): 461-475.

Bell, Daniel. The Cultural Contradictions of Capitalism. London: Heinemann, 1976.

Bertilsson, Emil. Skollärare: rekrytering till utbildning och yrke 1977-2009. Uppsala: ILU, Uppsala universitet, 2014.

Biesta, Gert. Bortom lärandet. Lund: Studentlitteratur, 2012.

Bjereld, Ulf & Demker, Marie. I vattumannens tid? Stockholm: Hjalmarsson & Högberg bokförlag, 2005.

Boman, Ylva. Utbildningspolitik i det andra moderna: om skolans normativa villkor. Örebro: Örebro universitet, 2002.

Boréus, Kristina. Högervåg: nyliberalismen och kampen om språket 1969-1989. Stockholm: Tiden, 1994.

Brahami, Frédéric. La Raison du peuple. Paris: Les Belles Lettres, 2016.

Broady, Donald, Mikael Börjesson, and Emil Bertilsson. ”Temaintroduktion: Lärarutbildningens hierarkier”. Praktiske Grunde, 4 (2009): 7–18.

Bunar, Nihad. “Choosing for quality or inequality: current perspectives on the implementation of school choice policy in Sweden’, Journal of Education Policy 25, no. 1 (2010): 1-18. https://doi.org/10.1080/02680930903377415

Börjesson, Mattias. Från likvärdighet till marknad: en studie av offentligt och privat inflytande över skolans styrning i svensk utbildningspolitik 1969-1999. Örebro: Örebro universitet, 2016.

Castoriadis, Cornelis. Le monde morcelé: les carrefours du labyrinthe 3. Paris: Editions de Seuil, 1990.

Dewey, John. Democracy and Education. New York: The MacMillan Group, 1916.

Durkheim, Émile. Sociologie et philosophie. Paris: PUF, 2014.

Ecclestone, Kathryn. “Resisting images of the ‘diminished self’: The implications of emotional wellbeing and emotional engagement in education policy”. Journal of Education Policy, 22.4 (2007): 455–470. https://doi.org/10.1080/02680930701390610

Ecclestone, Kathryn, and Dennis Hayes. The dangerous rise of therapeutic education. London: Routledge 2009.

Englund, Tomas. ’Education as a citizenship right – a concept in transition: Sweden related to other Western democracies and political philosophies’, Journal of Curriculum Studies 26.4 (1994): 383-399. https://doi.org/10.1080/0022027940260403

Englund, Tomas. Läroplanens och skolkunskapens politiska dimension. Göteborg: Daidalos, 2005.

Englund, Tomas. Utbildning som ”public good” eller ”private good”: svensk skola i omvandling? Uppsala: Educational Institution, 1993.

Erlander, Tage. 1940-1949. Stockholm: Tidens förlag, 1973.

Fraser, Nancy. ”Can society be commodities all the way down? Post-Polanyian reflections on capitalist crisis”. Economy and Society 43.4 (2014): 541–558. https://doi.org/10.1080/03085147.2014.898822

Furedi, Frank. Therapy culture: Cultivating vulnerability in an uncertain age. London: Routledge 2004.

Furedi, Frank. Wasted: Why education isn’t educating. London: Continuum 2009.

Gauchet, Marcel. l’Avènement de la démocratie IV: Le nouveau monde. Paris: Gallimard, 2017.    

Gauchet, Marcel. La démocratie contre elle-même. Paris: Gallimard, 2002.

Giota, Joanna. Individualiserad undervisning i skolan: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådets rapportserie 3: 2013. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2013.

Gustavsson, Jan-Erik, Sverker Sörlin, and Jonas Vlachos. Policyidéer för svensk skola. SNS Förlag: Stockholm, 2016.

Hasselberg, Ylva. Vem vill leva i kunskapssamhället? Essäer om universitetet och samtiden. Hedemora: Gidlunds, 2009.

Holmqvist, Mikael. Djursholm. Sveriges ledarsamhälle. Stockholm: Atlantis, 2015.

Illouz, Eva. Cold Intimacies: The Making of Emotional Capitalism. Cambridge: Polity, 2007.

Irisdotter Aldenmyr, Sara. “Moral aspects of therapeutic education: a case study of life competence education in Swedish education”. Journal of Moral Education 41.1 (2012): 23-37. https://doi.org/10.1080/03057240.2011.638709

Ivarsson, Anders, Ylva Waldemarsson, and Kjell Östberg, eds. Det långa 1990-talet: när Sverige förändrades. Umeå: Boréa, 2014.

Jameson, Fredric. Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. London/New York: Verso, 1992.

Karlsohn, Thomas. “Vad ska en svensk kunna? Om emotioner, kunskaper och institutioner”. Vad ska en svensk kunna? Eds. Michael Gustavsson, Tove Österman & Elinor Hållén, Göteborg: Daidalos, 2016.

Landahl, Joakim. Auktoritet och ansvar: lärares fostrans- och omsorgsarbete i historisk belysning. Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 2006.

Landahl, Joakim. “Skolämnen och moralisk fostran: En komparativ studie av samhällskunskap och livskunskap”, Nordic Journal of Educational History 2.2 (2015): 27-47.

Lasch, Christopher. The Culture of Narcissism, Norton: New York 1979.

Leffler, Eva. Företagsamma elever: Diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan. Umeå: Umeå universitet, 2006.

Lindensjö, Bo, and Ulf P. Lundgren. Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: Liber, 2014.

Linderoth, Jonas. Lärarens återkomst: från förvirring till upprättelse. Stockholm: Natur & kultur, 2016.

Lundahl, Lisbeth. “Decentralisation, deregulation, quasi-markets – and then what?’. Journal of Education Policy 17.6 (2002): 687-697. https://doi.org/10.1080/0268093022000032328

MacIntyre, Alasdair. After Virtue: a Study in Moral Theory. London/New York: Bloomsbury, 2016.

Marklund, Sixten. Vår skola: Historik, reformverksamhet, dagens utbildningssystem, utvecklingstendenser. Stockholm: Bonniers, 1974.

Milbank, John. ’Against Human Rights: Liberty in the Western Tradition’, Oxford Journal of Law and Religion, 1.1 (2012): 203-234. https://doi.org/10.1093/ojlr/rwr014

Rieff, Philip. The Triumph of the Therapeutic: Uses of Faith After Freud, Harper & Row: New York, 1966.

Richardson, Gunnar. Drömmen om en ny skola. Stockholm: Liber/Allmänna förlaget, 1983.

Richardson, Gunnar. Svensk utbildningshistoria: skola och samhälle förr och nu. Lund: Studentlitteratur, 2010.

Ringarp, Johanna. Professionens problematik: lärarkårens kommunalisering och välfärdsstatens förvandling. Stockholm: Makadam, 2011.

Ringarp, Johanna. ”From Bildung to Entrepreneurship: Trends in Education Policy in Sweden”. Policy Futures in Education 11.4 (2013): 456-464. https://doi.org/10.2304/pfie.2013.11.4.456

Sandgren, Petter. Internatskolorna: att fostra en elit. Stockholm: Atlantis, 2015.

Semola, Hannu. “Construction of the Finnish teacher in the national steering documents of the 1990s. Tasks and qualifications.” Reform policy and teacher professionalism in different Nordic countries. Eds. Klette, Kirsti; Carlgren, Ingrid; Rasmussen, J; Simula, Hannu, and M. Sundqvist. Oslo: University of Oslo, 2000. 

Smeyers, Paul; Smith, Richard, and Paul Standish. The therapy of education: Philosophy, happiness and personal growth. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010.

Stenlås, Niklas. “En kår i kläm – läraryrket mellan professionella ideal och statliga reformideologier”. Rapport till expertgruppen för studier i offentlig ekonomi 2009:6.

Stenlås, Niklas. “Läraryrket mellan autonomi och statliga reformideologier”. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 17.4 (2011): 11-27.

Säljö, Roger. Lärande i praktiken. Stockholm: Prisma, 2000.

Vinterek, Monika. Individualisering i ett skolsammanhang. Forskning i fokus nr. 31, Myndigheten för skolutveckling. Liber: Kalmar, 2006.

Wahlström, Ninni. Om det förändrade ansvaret för skolan. Örebro: Örebro universitet, 2002.

Wedin, Tomas. “In Praise of the Present: The Pupil in Centre in Swedish Educational Politics”. History of Education (2017b): 768-787. https://doi.org/10.1080/0046760X.2017.1365952

Wedin, Tomas. “Tocqueville, Educational Policies and Individualisation: on the democratisation of post-war educational policies in Sweden”. Studies in Philosophy and Education, submitted, 2017a. 

Wedin, Tomas. ”The Rise of the Knowledge School and its Relation to the Resurrection of Bildung”. Nordic Journal of Educational History 2.2 (2015): 49-67.

Villey, Michel. Le Droit et les Droits de L’Homme, Paris: PUF, 2014.

Ziehe, Thomas. Kulturanalyser. Ungdom, utbildning, modernitet. Stockholm/Stehag: Symposium, 1993.

Zijderveld, Anton. The Institutional Imperative. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2000.

Östling, Johan. Nazismens sensmoral. Stockholm: Atlantis, 2008.

Offentligt tryck

Skolan i samhällets tjänst: frågeställningar och problemläge. SOU 1944:20.

1946-års skolkommissions betänkande med förslag till riktlinjer för det svenska skolväsendets utveckling. SOU 1948:27.

Den första lärarhögskolan. SOU 1952:33.

Lärarutbildningen: 1960-års lärarutbildningssakkunniga IV:1. SOU 1965:29.

Utredningen om skolans inre arbete. SOU 1974:53.

Lärare i skola för utveckling. SOU 1978:86.

Skola för bildning. SOU 1992:94.

Staten får inte abdikera – om kummunalisering. SOU 2014:15.

Bill 1950:70.

Bill 1975/76:39.

Bill 1984/85.

”Strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet”, Regeringskansliet Näringsdepartementet & Utbildningsdepartementet, 2009.

Mål och riktlinjer för grundskolan: Läroplan för grundskolan 1980 (Lgr 80).



Volume 5, Issue: 1, Article 5, 2017

Author:
Tomas Wedin
Title:
The paradox of democratic equality: on the modified teacher role in post-war Sweden:
DOI:
10.3384/confero.2001-4562.171130
References:
No references available

Volume 5, Issue: 1, Article 5, 2017

Author:
Tomas Wedin
Title:
The paradox of democratic equality: on the modified teacher role in post-war Sweden:
DOI:
10.3384/confero.2001-4562.171130
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment
Export in BibTex, RIS or text